Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 23., csŁtŲrtŲk
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
A lap szŠmai
A lap rovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2011/3. sz√°m
Mentor, 2011/3. sz√°m 
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
KULTUR√ĀLIS AJ√ĀNL√ď
  
Lakatos Erika: Roma ikonok
New York-Budapest, 1966-2011
Mai Manó Ház, Andre Kertész terem
2011. m√°rcius 25 ‚Äď m√°jus 8.

Mentor - 2011/3. sz√°m – 6. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
K√ĖNYVAJ√ĀNL√ď
Szolnok könyve
  
M√°rcius v√©g√©n egyed√ľl√°ll√≥ kezdem√©nyez√©s, egy k√ľl√∂nleges kiadv√°ny sajt√≥t√°j√©koztat√≥j√°ra invit√°lta az √ļjs√°g√≠r√≥kat Szolnok √∂nkorm√°nyzata. A megyei jog√ļ v√°ros √∂szt√∂nz√©s√©re 2010-ben kiadt√°k a Szolnok k√∂nyve c√≠m√Ľ helyt√∂rt√©neti kiadv√°nyt, amelyhez kapcsol√≥d√≥an most jelent meg a (digit√°lis) k√©zik√∂nyv. A k√∂tet els√Ķsorban √°ltal√°nos √©s k√∂z√©piskol√°s di√°kok sz√°m√°ra k√©sz√ľlt, m√≠g a k√©zik√∂nyvet √°ltal√°nos iskol√°sok forgathatj√°k haszonnal. (K√©s√Ķbb k√∂z√©piskol√°k sz√°m√°ra is tervezik k√©zik√∂nyv √∂ssze√°ll√≠t√°s√°t a szerkeszt√Ķk.) Szolnok k√∂nyve hi√°nyp√≥tl√≥ kiadv√°ny, mivel mindeddig nem sz√ľletett olyan √∂sszegz√©s, mely a di√°kok sz√°m√°ra olvasm√°nyosan, k√∂z√©rthet√Ķen √©s gazdagon illusztr√°lva mutatta volna be a v√°ros t√∂rt√©net√©t a r√©gm√ļltt√≥l napjainkig, a kultur√°lis √©letet √©s a telep√ľl√©s jeles szem√©lyis√©geit.

Mentor - 2011/3. sz√°m – 10. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A tan√°ri hat√©konys√°g r√©gi-√ļj √ļtjai
  
Lehet-e el√Ķre gy√°rtott recepteket adni a tan√°rok kez√©be, hogy hat√©kony √©s eredm√©nyes tan√°rok lehessenek? A k√©rd√©s megv√°laszol√°s√°hoz tudnunk kell, hogy vannak-e mindenkire vonatkoz√≥, a viselked√©s√ľket, viszonyul√°sukat meghat√°roz√≥, √°ltal√°nos √©rv√©ny√Ľ szab√°lyok, vagy pedig ‚Äúminden ember fens√©g‚ÄĚ, vagyis egyedi eset. Ennek tiszt√°z√°sa n√©lk√ľl√∂zhetetlen, hiszen a tan√≠t√°s alapvet√Ķen az emberi kapcsolatok (tan√°r-di√°k) mibenl√©t√©n alapszik. Ha a tan√°r el tudja fogadtatni mag√°t, ha √©rti a gyerekeket, akkor nincs k√∂zt√ľk kommunik√°ci√≥s √©s √©rzelmi g√°t, ami m√°r √∂nmag√°ban is a siker rem√©ny√©vel kecsegtet. Ezt felismerve dolgozta ki m√≥dszer√©t a ‚Äô70-es √©vekben dr. Thomas Gordon a tan√°ri hat√©konys√°g (T.E.T.) fejleszt√©s√©re. (Federmayer Katalin)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 11. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tov√°bbfejlesztett ismeretek
  
Az Eur√≥pai Uni√≥ egyik legvitatottabb, ugyanakkor legink√°bb el√Ķremutat√≥ oktat√°spolitikai kezdem√©nyez√©se egy, az eg√©sz √©leten √°t tart√≥ tanul√°st t√°mogat√≥ oktat√°si √©s k√©pes√≠t√©si keretrendszer l√©trehoz√°sa. Manaps√°g ugyanis semmilyen munkater√ľleten nem engedheti meg mag√°nak az ember, hogy tud√°sa elavuljon, √≠gy egyre t√∂bben vesznek r√©szt olyan k√©pz√©si programokban, amelyek tov√°bbfejlesztik, √°talak√≠tj√°k addigi ismereteiket, fejlesztik munkahely√ľk√∂n hasznos√≠that√≥ k√©szs√©geiket. Az √≠gy megszerzett szakmai k√©pes√≠t√©seknek, bizony√≠tv√°nyoknak, okleveleknek √©s diplom√°knak a mai vil√°gban azonban az orsz√°ghat√°rokon t√ļl is felhaszn√°lhat√≥knak, egym√°snak megfeleltethet√Ķnek, a munk√°ltat√≥k sz√°m√°ra √©rtelmezhet√Ķknek kell lenni√ľk, hogy val√≥ban seg√≠ts√©k a munkakeres√©st, elhelyezked√©st.
Az EU az Eur√≥pai k√©pes√≠t√©si √©s keretrendszer bevezet√©s√©vel szeretn√© biztos√≠tani ezt az orsz√°gok k√©pz√©si-√©s munkaer√Ķpiacai k√∂z√∂tti √°tj√°rhat√≥s√°got, √≠gy arra √∂szt√∂nzi a tagorsz√°gok korm√°nyait, k√∂zt√ľk Magyarorsz√°g√©t is, hogy megalkoss√°k saj√°t, az eur√≥paiba beilleszthet√Ķ k√©pes√≠t√©si keretrendszer√ľket. Err√Ķl sz√≥l az OFI √ļjonnan megjelent ‚ÄěAz orsz√°gos k√©pes√≠t√©si keretrendszer kialak√≠t√°sa Magyarorsz√°gon‚ÄĚ c√≠m√Ľ k√∂tete. (Tamus T√ľnde)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 11. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A hozott tudás elismerése
  
A tanul√°s fogalma ma m√°r egyre kev√©sb√© kapcsol√≥dik kiz√°r√≥lagosan az iskol√°z√°shoz, s√Ķt egyre kev√©sb√© sz√Ľk√ľl le egy adott √©letkorra. A szervezett k√©pz√©sen k√≠v√ľl sz√°mos tev√©kenys√©g, p√©ld√°ul a munkav√©gz√©s teremthet olyan √ļj tud√°st vagy kompetenci√°t, amelyet √©rdemes felm√©rni, dokument√°lni, √©rt√©keltetni √©s v√©gs√Ķ soron elismertetni (=valid√°lni) tov√°bbk√©pz√©s sor√°n. Ennek tudatos kezel√©se a kor√°bbiakt√≥l elt√©r√Ķ megk√∂zel√≠t√©st tesz sz√ľks√©gess√© mind a k√©pz√Ķk, mind az iskolarendszerb√Ķl m√°r kiker√ľlt, de a tov√°bbtanul√°st m√©gis v√°llal√≥k r√©sz√©r√Ķl.
A k√∂nyv f√Ķc√≠mek√©nt szerepl√Ķ valid√°ci√≥ kifejez√©s egy elj√°r√°s megnevez√©se, ami szorosan kapcsol√≥dik a tanul√°s √ļjszer√Ľ megk√∂zel√≠t√©s√©hez. Ugyanis t√∂bb eur√≥pai orsz√°gban m√Ľk√∂dik olyan rendszer, amely lehet√Ķv√© teszi a m√°r megszerzett tud√°s besz√°m√≠t√°s√°t a felv√©telin vagy a k√©pz√©si program egyes elemeinek teljes√≠t√©s√©be. (Tamus T√ľnde)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 11. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Európai Tehetségnap és konferencia Budapesten
  
H√ļsz orsz√°g k√©pviselet√©ben t√∂bb mint 300 r√©sztvev√Ķvel a magyar EU-eln√∂ks√©gi program keret√©ben ker√ľl sor √°prilis 7-9. k√∂z√∂tt a Tehets√©ggondoz√°s EU Magyar Eln√∂ks√©gi Konferenci√°ra, √©s az Els√Ķ Eur√≥pai Tehets√©gnapra a Budai V√°rban. A Nemzeti Er√Ķforr√°s Miniszt√©rium, a Magyar G√©niusz Integr√°lt Tehets√©gseg√≠t√Ķ Program √©s a Nemzeti Tehets√©g Program ezzel a k√∂z√∂s rendezv√©nysorozattal szeretn√©k felh√≠vni a figyelmet a fiatal tehets√©gek seg√≠t√©s√©nek fontoss√°g√°ra, mivel fejleszt√©s√ľk √©s t√°mogat√°suk egyszerre n√∂veli a t√°rsadalmi √∂sszetart√°st √©s a gazdas√°g versenyk√©pess√©g√©t.

Mentor - 2011/3. sz√°m – 12. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Egyszem√©lyes karrier ‚ÄďK√∂z√∂ss√©gi kamatoz√°ssal
MESE: oktat√°s √©s ifj√ļs√°gtematikus kateg√≥ri√°ban els√Ķ a sulihalo.hu
  
A Magyar Egyetemi √©s F√Ķiskolai Sajt√≥egyes√ľlet (MESE) id√©n harmadszor osztotta ki Az √Čv Campus Honlapja k√ľl√∂nleges elismer√©st a Szent Istv√°n Egyetemen m√°rcius 31-√©n √©s √°prilis 1-j√©n megrendezett Fels√Ķoktat√°si M√©dia Konferencia els√Ķ napj√°n, a Magyar Sajt√≥ Napja alkalm√°b√≥l. Cs√©ve G√°bor zs√Ľritag, a HVG m√Ľv√©szeti vezet√Ķje szerint az id√©n nevezett honlapok komolyabbak, mint a kor√°bbi √©vekben, ami nem felt√©tlen√ľl j√≥ ir√°ny a fiatalokt√≥l fiataloknak sz√≥l√≥ m√©di√°ban. A nagy h√≠rport√°lokhoz val√≥ hasonul√°s helyett ez√©rt a zs√Ľri ink√°bb a honlapok √∂tletess√©g√©t, b√°tors√°g√°t √©rt√©kelte, √≠gy oktat√°s √©s ifj√ļs√°gtematikus kateg√≥ri√°ban a Sulihalo.hu-t v√°lasztotta els√Ķ helyezettnek. A port√°l l√©trehoz√≥j√°t, szerkeszt√Ķj√©t, Nagy G√°bort a d√≠jhoz vezet√Ķ √ļtr√≥l √©s arr√≥l k√©rdezt√ľk, ma, az ezernyi port√°l vil√°g√°ban hogyan lehet figyelmet felkelteni √©s meg√Ķrizni? (MM)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 13. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Toplistás szakképzések és emberi értékek
egy√ľtt is megf√©rnek ‚Äď vallja Kazarj√°n Erzs√©bet, a Schola Europa igazgat√≥ja
  
Febru√°rban √ļj √©p√ľletbe ‚Äď Budapest egyik k√∂zponti, k√∂nnyen megk√∂zel√≠thet√Ķ hely√©re ‚Äď k√∂lt√∂z√∂tt a Schola Europa Akad√©mia, mely n√©h√°ny percre tal√°lhat√≥ a Keleti p√°lyaudvart√≥l. Az iskola r√©gi hely√©t kin√Ķve, a terjeszked√©sre, fejleszt√©sre j√≥val nagyobb √©s alkalmasabb Mur√°nyi utca 10. sz√°m alatti iskola√©p√ľletben tal√°lt √ļj otthonra. A k√∂zelm√ļltban m√°r a di√°kok is birtokba vehett√©k a nagyon sz√©pen fel√ļj√≠tott, korszer√Ľs√≠tett iskol√°t, amely a magyar √©s a nemzetk√∂zi kommunik√°ci√≥, a m√©dia, a jog, √©s adminisztrat√≠v menedzsment magyar √©s eur√≥pai egyetemi, illetve f√Ķiskolai k√©pz√©seihez akkredit√°lt iskolarendszer√Ľ fels√Ķfok√ļ szakk√©pz√©seket (FSZ) folytat, t√∂bb fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nnyel, els√Ķsorban a P√°zm√°ny P√©ter Katolikus Egyetemmel egy√ľttm√Ľk√∂d√©sben. Az √ļj hely √ļj lehet√Ķs√©geket, k√∂zt√ľk √ļj k√©pz√©seket k√≠n√°l a di√°koknak. Kazarj√°n Erzs√©bet igazgat√≥t arra k√©rt√ľk, mutassa be a meg√ļjult iskol√°t, a fejleszt√©sekkel a k√∂z√©ppontban. (Gyamati-Szab√≥ √Čva)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 14. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Sz√ľl√Ķseg√≠t√Ķ ment√°lhigi√©n√©s tr√©ning
a Fogyat√©kos Szem√©lyek Es√©lyegyenl√Ķs√©g√©√©rt K√∂zalap√≠tv√°ny t√°mogat√°s√°val Szegeden
  
A mindennapokban sz√°mos olyan gonddal k√ľszk√∂dnek a saj√°tos nevel√©si ig√©ny√Ľ gyerekeket, (√©s feln√Ķtteket) nevel√Ķ sz√ľl√Ķk, amelyeket sokszor nem, vagy nem megfelel√Ķen tudnak kezelni, mik√∂zben sokszor a lehetetlen is megk√≠s√©rtve mindent megtesznek gyermek√ľk√©rt. Emiatt gyakran √∂nmaguk testi-lelki j√≥ll√©t√©re, karbantart√°s√°ra m√°r nem marad sem fizikai, sem lelki energi√°juk. Ez ment√°lis probl√©m√°k t√∂meg√©t hozza el√Ķ, ami visszahat a csal√°dra is ‚Äď nem ritk√°n √ļjabb probl√©m√°kat okozva. Kiutat ebb√Ķl csak komplex szakmai seg√≠ts√©ggel, lelki er√Ķs√≠t√©ssel k√©pesek tal√°lni. Ezt ismerte fel a D√©li Horizont Sz√ľl√Ķk, Gyermekek, Fiatalok a Holnap√©rt K√∂zhaszn√ļ Egyes√ľlet, amely 2010. okt√≥ber 1. √©s 2011. m√°rcius 31. k√∂z√∂tti id√Ķszakban Ment√°lhigi√©n√©s sz√ľl√Ķseg√≠t√Ķ tr√©ningen igyekezett oldani a lelki traum√°kat √©s felv√©rtezni a sz√ľl√Ķket a k√ľl√∂nb√∂z√Ķ helyzetek, probl√©m√°k kezel√©s√©re, benne √∂nmaguk fejleszt√©s√©re. A speci√°lis felk√©sz√≠t√©st a Fogyat√©kos Szem√©lyek Es√©lyegyenl√Ķs√©g√©√©rt K√∂zalap√≠tv√°ny p√°ly√°zati forr√°sa t√°mogatta. (Urb√°n √Čva Izabella)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 17. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Saj√°tkiad√°s ‚Äď saj√°t digit√°lis v√©delemmel
Az elektronikus oktatási anyagok védelmében
  
Az elektronikus tananyagfejleszt√©st t√°mogat√≥ T√ĀMOP-os p√°ly√°zatok nagy lend√ľletet adtak a fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nyeknek az elektronikus jegyzetek, oktat√°si anyagok fejleszt√©s√©hez. Az elektronikus tananyagfejleszt√©s azonban nem √°llhat meg egy-k√©t tucat t√°mogat√°si forr√°sb√≥l kifejlesztett jegyzetn√©l, a fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nyeknek elemi √©rdeke, hogy az oktat√≥i √°ltal √≠rt naprak√©sz elektronikus jegyzetek folyamatosan a hallgat√≥i rendelkez√©sre √°lljanak. Ehhez azonban arra van sz√ľks√©g, hogy az elektronikus jegyzetekb√Ķl befolyt bev√©tel visszaforgathat√≥ legyen e tev√©kenys√©gbe. Egy elektronikus jegyzet hozz√°vet√Ķleg egy tized√©be ker√ľl egy hagyom√°nyos pap√≠ralap√ļ jegyzetnek. Az elektronikus tank√∂nyvek √©rt√©kes√≠t√©s√©nek azonban sz√ľks√©ges felt√©tele, hogy ‚Äěfelt√∂rhetetlenek‚ÄĚ legyenek. (Kov√°cs K√°lm√°n)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 18. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Ingyenes e-könyvek és látványos videók
az Internet Explorer9 k√∂zrem√Ľk√∂d√©s√©vel
  
M√°rcius k√∂zep√©n jelent meg Magyarorsz√°gon a Microsoft leg√ļjabb b√∂ng√©sz√Ķje, az Internet Explorer 9 (IE9), de m√°ris h√°rom olyan r√°√©p√ľl√Ķ megold√°s sz√ľletett, amelynek r√©v√©n a felhaszn√°l√≥k egyszer√Ľbben √©s szabadabban haszn√°lhatj√°k az internetet. Az egy√ľttm√Ľk√∂d√©s keret√©ben az orsz√°g egyik legnagyobb k√∂nyv√°ruh√°zl√°nc√°t √ľzemeltet√Ķ Alexandra ingyenes e-k√∂nyvekkel, a gyerekek k√∂r√©ben igen n√©pszer√Ľ, mesefilmes vide√≥kat tartalmaz√≥ mese.tv l√°tv√°nyos vide√≥kkal, a Sanoma Budapest port√°ljai pedig meg√ļjult kezel√Ķfel√ľlettel j√°rnak a felhaszn√°l√≥k kedv√©ben.(Microsoft)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 19. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Innovatív tanárokat díjazott Moszkvában a Microsoft
  
A Microsoft Partners in Learning ‚Äď T√°rs a tanul√°sban elnevez√©s√Ľ programj√°nak 8. alkalommal megrendezett eur√≥pai f√≥ruma id√©n Moszkv√°ban kapott helyet. A m√°rcius v√©gi tal√°lkoz√≥n t√∂bb mint 40 orsz√°g 300 tan√°ra vett r√©szt. A z√°r√≥esem√©nyen azok a pedag√≥gusok vehettek √°t elismer√©st, akik mindennapi munk√°jukban kreat√≠v √©s hat√©kony m√≥dszerrel haszn√°lt√°k fel a k√ľl√∂nb√∂z√Ķ IT technol√≥gi√°kat. (Microsoft)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 20. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Természet, vadság és ösztön
A legend√°s beat-nemzed√©kr√Ķl
  
A beat-mozgalom t√°rsadalmi, szociol√≥giai jelens√©gk√©nt bontakozott ki Amerik√°ban, roppant ellentmond√°sos politikai, t√°rsadalmi √©s gazdas√°gi viszonyok k√∂z√∂tt. A korszakot k√∂r√ľlvev√Ķ t√∂rt√©nelmi k√∂zeg a m√°sodik vil√°gh√°bor√ļ ut√°ni hidegh√°bor√ļ √©s az azzal j√°r√≥ k√©tp√≥lus√ļ vil√°grend kialakul√°sa volt. Ebben az id√Ķben az USA √©s a Szovjetuni√≥ igyekezett a h√°bor√ļ ut√°n az √°ltala felszabad√≠tott, illetve k√ľl√∂nb√∂z√Ķ politikai √©s gazdas√°gi befoly√°ssal r√©szleges f√ľgg√©sbe vont orsz√°gok k√∂r√©t b√Ķv√≠teni. Alapelv√ľk: a f√ľggetlen orsz√°gokat meg kell szerezni, m√°sk√ľl√∂nben az a vesz√©ly fenyeget, hogy a m√°sik f√©l szerzi meg √Ķket. A k√©tp√≥lus√ļ vil√°grend √ļj ideol√≥gi√°kat hozott l√©tre, amelyeket a nagyhatalmak terjesztettek vil√°gszerte. Ezen n√©zeteknek azonban meghat√°roz√≥ elem√ľk volt az ellens√©gk√©p kialak√≠t√°sa. R√°ad√°sul a gyarmatos√≠t√°s √ļj form√°inak megjelen√©se, valamint a t√∂megek becsap√°sa a demokr√°cia jelszavai alatt n√∂velte a bels√Ķ fesz√ľlts√©get √©s el√©gedetlens√©get. (Dur√≥ Szabina √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 22. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A magyar vers olyan, mint egy hangos prédikáció
Besz√©lget√©s Makkai √Ād√°m Kossuth-d√≠jas k√∂lt√Ķvel
  
2011. m√°rcius 14-√©n Kossuth-d√≠jat kapott Makkai √Ād√°m k√∂lt√Ķ, √≠r√≥, m√Ľford√≠t√≥, nyelv√©sz, a chicagoi University of Illinois nyugalmazott professzora. Az indokl√°s szerint a magyar k√∂lt√©szetet vil√°gszerte n√©pszer√Ľs√≠t√Ķ m√Ľford√≠t√≥i munk√°ss√°g√°√©rt, rendk√≠v√ľli formakult√ļr√°j√ļ √©s p√°ratlan nyelvi lelem√©nnyel meg√≠rt k√∂ltem√©nyei√©rt, √©letp√°ly√°ja elismer√©sek√©nt r√©szes√ľlt a kit√ľntet√©sben. (Kiss G√°bor √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 26. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A színjátszás öröme
Tan√°r sz√≠nj√°tsz√≥k di√°kk√∂z√∂ns√©g el√Ķtt mutatkoztak be
  
M√°rciusban az idei p√©csi Francia Nyelv√Ľ Di√°ksz√≠nj√°tsz√≥ Fesztiv√°lon egy kilencf√Ķs, az orsz√°g k√ľl√∂nb√∂z√Ķ k√∂z√©piskol√°iban francia nyelvet tan√≠t√≥ tan√°rokb√≥l √°ll√≥ csoport is bemutatkozott a di√°kk√∂z√∂ns√©g el√Ķtt. E furcsa, egy√°ltal√°n nem szokv√°nyos megm√©rettet√©st √∂nk√©nt v√°llalt√°k a tan√°rok, ezzel egy√ľtt azt is, hogy lej√°rtak P√©csre a pr√≥b√°kra. A darab rendez√Ķje Jean Lataillade, a franciaorsz√°gi ANRAT (Association Nationale de Recherche et d‚ÄôAction Th√©atrale) tagja, a p√©csi fesztiv√°l egyik t√∂rzsvend√©ge. (Vatai √Čva √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 30. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
√Čletm√Ľ-adom√°ny a di√°koknak
Tolnai Gyuláné munkái az ELTE Eötvös Collégiumában
  
A k√∂zelm√ļltban nem mindennapi esem√©ny sz√≠nhelye volt az ELTE E√∂tv√∂s Collegiuma: az orsz√°g egyik neves tan√≠t√≥n√Ķje eg√©sz √©letm√Ľv√©t a collegiumra, illetve annak di√°ks√°g√°ra hagyom√°nyozta, amelyet kis h√°zi √ľnneps√©g keret√©ben adott √°t az int√©zm√©nynek. Tolnai Gyul√°n√© boldvai tan√≠t√≥n√Ķ a heurisztikus tan√≠t√°si m√≥dszer megalapoz√≥ja bet√∂ltve 78. √©let√©v√©t, r√°d√∂bbent, gondoskodnia kell tan√≠t√°si m√≥dszereinek fennmarad√°s√°r√≥l √©s √ļgy d√∂nt√∂tt, azt m√©g √©let√©ben a leend√Ķ pedag√≥gusoknak adom√°nyozza ‚Äď ez√©rt esett a v√°laszt√°sa az ELTE E√∂tv√∂s Collegium√°ra. Horv√°th L√°szl√≥ igazgat√≥ k√∂sz√∂nt√Ķj√©ben arra h√≠vta fel a figyelmet, hogy mindaz a kezdem√©nyez√©s, amelyet a kreat√≠v elme az ut√≥dok √©rdek√©ben megteremtett, nemcsak √ļj folytat√°st, hanem gondoz√°st is k√≠v√°n, amelyhez a collegium alkot√≥m√Ľhely lehet. Csak a m√ļlt √©rt√©keinek meg√Ķrz√©s√©vel lehet √ļj √©rt√©ket teremteni ‚Äď hangs√ļlyozta. (Gyarmati-Szab√≥ √Čva)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 32. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Hitelesnek lenni és hitet adni
‚Äď szem√©ly szerint
  
‚ÄěAz id√Ķ k√∂rbej√°r‚ÄĚ ‚Äď vonja le Ursula hossz√ļ √©let√©nek egyik tanuls√°g√°t M√°rquez Sz√°z √©v mag√°ny c√≠m√Ľ reg√©ny√©ben. S csakugyan, mintha napjaink pedag√≥giai var√°zsszavaiban is √Ķsi b√∂lcsess√©gek visszhangozn√°nak. Amikor az egykori √∂sszevont oszt√°lyok tan√≠t√≥ja csoportmunk√°ban tan√≠totta meg √©s k√©rte sz√°mon a tananyagot, vagy amikor fels√Ķbb oszt√°lyos gyerekeket osztott be a kisebbek mell√© gyakorl√≥ feladatok ellen√Ķrz√©s√©re, am√≠g √Ķ a lemarad√≥kkal foglalkozott ‚Äď k√∂zben az√©rt mindenkit szemmel tartva ‚Äď, akkor voltak√©ppen kooperat√≠v technik√°kra √©p√≠tette az √≥r√°t. Ugyanezt mondhatjuk a tanul√≥p√°rokr√≥l, a projekt-jelleg√Ľ gy√Ľjt√Ķmunk√°kr√≥l is. Hiszen a ‚Äěkooperat√≠v technik√°k‚ÄĚ kifejez√©sben szint√©n √Ķsi pedag√≥giai ig√©ny van jelen: megszerezni √©s megtartani a gyerekek tanul√°si kedv√©t, √©rdekl√Ķd√©s√©t, egy√ľttm√Ľk√∂d√©s√©t, √©rezni √©s √©reztetni, hogy a tan√≠t√°s, az √≥ra sikere a gyerekek √©s a pedag√≥gus k√∂z√∂s √ľgye. Aki pr√≥b√°lta, tudja, hogy a ‚Äětechnika‚ÄĚ alkalmaz√°sa m√©g nem garant√°l egy√ľttm√Ľk√∂d√©st. (Ball√©r Piroska √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 34. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
H√©tk√∂znapi csod√°k a Sz√©chenyib√Ķl
Lehetetlen helyzet nincs ‚Äď mondja S√°ndor Zolt√°n igazgat√≥
  
Lehetetlen helyzet nincs, csak tehetetlen ember van ‚Äď tartja a mond√°s, ami ak√°r a k√Ķb√°nyai Sz√©chenyi Istv√°n √Āltal√°nos Iskola mott√≥ja is lehetne. S√°ndor Zolt√°n igazgat√≥ √©s az √°ltala vezetett tantest√ľlet mindennap bizony√≠tja, hogy a k√∂r√ľlm√©nyek ellen√©re igenis k√©pesek az itt tanul√≥knak mindazt a p√©ld√°t √©s lehet√Ķs√©get megadni, amit az esetek j√≥ r√©sz√©ben csak a kiv√©teles helyzetben l√©v√Ķk √©lvezhetnek. (Kende T√ľnde Anna √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 36. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kulcs a boldogs√°ghoz? ‚Äď 6.
Nemi képességeink fejlesztése
  
A c√≠mben jel√∂lt k√©pess√©gek nem √°llnak ugyan a k√∂z√©rdekl√Ķd√©s el√Ķter√©ben, pedig nagyon is fontosak az egy√©n eg√©szs√©ges fejl√Ķd√©se szempontj√°b√≥l. Ugyanis nem √∂r√∂kl√©ssel kapott k√©pess√©gekr√Ķl van sz√≥ ‚Äď b√°r sokan m√©g ma is ezt hiszik ‚Äď, hanem tanul√°ssal megszerzett √©s alak√≠that√≥ (j√≥l vagy rosszul m√Ľk√∂d√Ķ) viselked√©sm√≥dokr√≥l. Tanulni persze sokf√©lek√©ppen lehet; sokszor √ļgy tanulunk, hogy √©szre sem vessz√ľk, csak v√©letlenszer√Ľen r√°nk ragadnak a l√°tott viselked√©sek mint√°i. Csakhogy nem mindegy, mi ragad r√°nk, k√ľl√∂n√∂sen, ami a szexu√°lis viselked√©st illeti! M√°r volt sz√≥ rovatunkban arr√≥l, hogy milyen nagy k√ľl√∂nbs√©g, s√Ķt ellent√©t van a szabad √©s a szabados viselked√©s k√∂z√∂tt. Az ut√≥bbinak tipikus p√©ld√°i a pornogr√°f filmekb√Ķl ‚Äětanult‚ÄĚ viselked√©sek, amelyek hosszabb t√°von torzul√°sokhoz √©s betegs√©gekhez vezetnek. Azt is √©rintett√ľk, hogy az eg√©szs√©ghez val√≥ jog a szexu√°lis eg√©szs√©gre is vonatkozik, s e jogok biztos√≠t√°sa a sz√ľl√Ķknek, az iskol√°nak √©s a t√°rsadalom ir√°ny√≠t√≥inak is alapvet√Ķ k√∂teless√©ge. Nagyon is indokolt teh√°t a k√©rd√©s: mennyiben biztos√≠tj√°k ezeket a jogokat az √©rintettek? (Dr. Szil√°gyi Vilmos sorozata)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 38. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
J√°t√©k a tanul√°s ‚ÄěOKOS DOBOZZAL‚ÄĚ
Tanórákon is használható a digitális oktatási segédanyag
  
Tan√≥r√°kon is haszn√°lhat√≥ oktat√°si seg√©danyagot fejlesztett ki az eur√≥pai digit√°lis Oscar-d√≠jat elnyert fejleszt√Ķcsapat, az Egyszervolt.hu. Az OKOS DOBOZ elnevez√©s√Ľ digit√°lis oktat√°si seg√©danyag bemutat√≥j√°n, a budapesti N√©metv√∂lgyi √ļti √Āltal√°nos Iskol√°ban r√©szt vett dr. Gloviczki Zolt√°n, a Nemzeti Er√Ķforr√°s Miniszt√©rium k√∂zoktat√°s√©rt felel√Ķs helyettes √°llamtitk√°ra. A j√°t√©kos feladatok hat tant√°rgyban ‚Äď matematika, olvas√°s-sz√∂veg√©rt√©s, nyelvtan, vizu√°lis kult√ļra, √©nek-zene, k√∂rnyezetismeret ‚Äď ny√ļjtanak seg√≠ts√©get a kisiskol√°soknak. A digit√°lis seg√©danyag teljes eg√©sz√©ben illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, √≠gy nemcsak a gyakorl√°sn√°l ny√ļjt seg√≠ts√©get, hanem a tan√≥rai munk√°ba is teljes eg√©sz√©ben beilleszthet√Ķ. (www.egyszervolt.hu ‚Äď Nyul√°sz P√©ter)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 42. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A salaktalan√≠t√≥, s√ļlycs√∂kkent√Ķ
√©s eg√©szs√©g√Ķrz√Ķ b√∂jtk√ļra
  
A tavasz a term√©szet meg√ļjul√°s√°nak ideje ‚Äď √©s saj√°t meg√ļjul√°sunk√© is. Mai modern vil√°gunkban eljutottunk a fejl√Ķd√©snek arra a fok√°ra, amelyben m√°r vissza mer√ľnk ny√ļlni √Ķsr√©gi, bev√°lt term√©szetes gy√≥gym√≥dokhoz, k√∂zt√ľk szervezet√ľnk m√©regtelen√≠t√©s√©nek az eg√©sz vil√°gon ismert gyakorlat√°hoz, a b√∂jt√∂l√©shez. Valamilyen szinten √©s form√°ban ez minden vall√°sban is megtal√°lhat√≥ ‚Äď szerencs√©re az ut√≥bbi √©vtizedekben hitre, vil√°gn√©zetre, kultur√°lis k√ľl√∂nbs√©gekre tekintet n√©lk√ľl, egyre jobban terjed az eg√©szs√©gmeg√Ķrz√©snek ez a form√°ja. Val√≥sz√≠n√Ľleg az√©rt, mert egyre t√∂bben ismerik fel: erre a mai embernek k√∂rnyezetszennyezett vil√°gunkban sokkal nagyobb sz√ľks√©ge van, mint b√°rmelyik el√Ķdj√©nek is valaha. A megfelel√Ķen v√©gzett b√∂jt a m√©regtelen√≠t√©s √©s a s√ļlycs√∂kkent√©s leghat√©konyabb eszk√∂ze, amelyhez ha √ļj √©tkez√©si kult√ļra is t√°rsul, az eg√©szs√©g√Ķrz√©sben is verhetetlen lehet egy √©leten √°t. Sokf√©le b√∂jt l√©tezik, de csak kev√©s olyan akad, amelynek kidolgozott m√Ľk√∂d√©si rendje j√≥l k√∂vethet√Ķ a laikus sz√°m√°ra is ‚Äď ezek k√∂z√ľl tal√°n a Buchinger-f√©le l√©b√∂jtk√ļra az egyik leghat√©konyabb. (Gyarmati-Szab√≥ √Čva √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 44. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Hazugs√°g
  
Egy n√©met kutat√≥ szerint az ember egy √°tlagos napon legal√°bb tizen√∂tsz√∂r hazudik. F√∂lh√°borodtam ezen. Mi az, hogy az ember hazudik? Hogy mer engem egy kalap al√° venni a hazud√≥kkal? Csak √ļgy besorol k√∂z√©j√ľk? (Horv√°th Tibor √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 47. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kiborult mam√°k, felvillanyozott l√°nyok ‚Äď
avagy mit tesz, amikor a sz√ľks√©g t√∂rv√©nyt bont
  
Elt√Ľn√Ķdtem azon, hogy a leg√ļjabb praktikus ‚Äěeszk√∂z‚ÄĚ, ami a t√°sk√°mban lapul, vajon ciki, nem ciki, zseni√°lis tal√°lm√°ny vagy polg√°rpukkaszt√≥ darab-e. Egy biztos, le√≠rhatatlanul praktikus. De ne szaladjunk el√Ķre. Hogy is kezd√Ķd√∂tt a r√≥zsasz√≠n√Ľ ‚Äěnapszem√ľveg-tok‚ÄĚ t√∂rt√©nete? Nagyl√°nyom √∂t√©ves, a kicsi l√°nyom h√°rom, most szokott le a pelusr√≥l. J√≥magam azok k√∂z√© az √©desany√°k k√∂z√© tartozom, akik nem indulnak el k√©zfert√Ķtlen√≠t√Ķ higikend√Ķ n√©lk√ľl sehova, √©s tal√°n m√°r m√°ni√°kusan figyelek arra, hogy ha leesik a cumi, vagy megfogja a cip√Ķ talp√°t a gyerek, vagy ne adj Isten egy k√∂zv√©c√© kilincs√©hez √©r a kez√ľnk, t√∂rl√∂k, fert√Ķtlen√≠tek f√°radhatatlanul. (Marton √Čva √≠r√°sa)

Mentor - 2011/3. sz√°m – 48. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu